Recent vierde BMW het 25-jarig bestaan van de BMW Z3 Coupé. Een uitstekende gelegenheid om stil te staan bij deze twee bijzonder wagens.
Intern ontstond bij BMW de wens een sportieve coupé, shooting brake-achtige auto op de markt te brengen. Gezien het uit productie gaan van de Z1 en een studiemodel dat misschien wel de eerste aanzet was, verschijnt later in de jaren ’90 de Z3 Coupe. Onderdelen van de E36 en zelfs nog van de E30 zijn de basis geweest van de BMW Z3 Roadster en op basis hiervan vond later de Coupé een weg naar de productielijn. Destijds werd al gespeculeerd dat de auto een instant klassieker zou worden. Nu wordt dat vaker gezegd en eigenlijk kunnen we dat pas na een jaar of vijfentwintig bevestigen. Gezien nog geen 7% van de geproduceerde Z3’s een Coupé betreft, het design nog steeds bejubeld wordt en de gemiddelde verkoopprijzen een stuk hoger liggen dan die van de Z3 Roadster, is eventuele twijfel over deze speculatie waarschijnlijk wel weggenomen!
Het gamma startte in 1998 met de 2.8 met 193pk en de Z3 M, later werd de 2.8 vervangen door de 3.0 zes-in-lijn met 231pk. Destijds startte de 2.8 bij een slordige 100.000 gulden, enorm veel geld destijds. De prijzen zijn inmiddels een stuk vriendelijker en Automotive Auctions verwacht dat deze zich meer en meer zullen stabiliseren de komende periode.
Automotive Auctions biedt een 2.8 uit 1999 en een 3.0 uit 2001 aan, een mooi evenwicht tussen de twee modelreeksen van de Z3 Coupé.
De 2.8 is geleverd in de kleur BMW Arktissilber Metallic en heeft een haast maagdelijke tellerstand van nog geen 52.000km. We werken weliswaar met een afgelezen tellerstand in onze veilingen, maar de staat van de auto onderschrijft de kilometerstand. Een mooie optie bij deze auto is het schuifdak, daarnaast is het interieur in nette staat. De bovenzijde van het dashboard is niet uitgedroogd of verkleurd en de stoelen niets meer dan gebruikerssporen. Hooguit de zwarte interieurhemel die achterin in klein beetje hangt, heeft het interieur de tijd goed doorstaan. Daarnaast ziet lakwerk er gezien de leeftijd goed uit en ziet eveneens de motorruimte er verzorgd uit. Een sticker toont aan dat de auto vermoedelijk rond de 40-45.000km nog onderhoud gehad heeft.
De 3.0 heeft eveneens een lage tellerstand: 67.000km. Deze auto kenmerkt zich op detailniveau van zijn ‘oudere’ evenknie hierboven, let bijvoorbeeld op de witte knipperlichten aan de zijkant en achterkant t.o.v. de oranje exemplaren. Deze auto kwam de fabriek uitrollen in de kleur BMW Black Sapphire Metallic en heeft eveneens een interieur dat de tijd goed heeft doorstaan. Ook hier is de auto voorzien van een zwarte interieurhemel, die er prima uit ziet wat ons betreft. De velgen verdienen wellicht wat werk, maar de auto ziet er verder van buiten goed uit, evenals de motorruimte.
Beide auto’s zijn onderdeel geweest van een privécollectie, zijn zeer gering gebruikt en lijken daardoor optisch goed geconserveerd te zijn. We bevelen onderhoud aan voor het in gebruik nemen, gezien het wat langere stilstaan van de voertuigen. De auto’s zijn voorzien van Japanse exportdocumenten. Indien gewenst kan Automotive Auctions ondersteunen in het verkrijgen van Nederlandse of Duitse registratiedocumenten.
Neem contact op voor met maken van een afspraak voor bezichtiging of inspectie of bezoek een van de kijkdagen, zodat u de voertuigen kunt toetsen aan uw persoonlijke eisen. Wij zijn immers overtuigd, nu u nog!