Doorne’s Aanhangwagen Fabriek. Zegt je niets? Kort het eens af. Dan weet je ineens waar Daf voor staat. Onder die naam ging het bedrijf Commanditaire Vennootschap Hub van Doorne’s Machinefabriek in 1932 verder. En met zo’n naam, snap je gelijk waarom. Het bedrijf maakte toen aanhangers en opleggers, en het zou nog twintig jaar duren voordat de eerste auto van Daf zou verschijnen. Van elk type personenauto staat er eentje in deze verzameling Dafjes, die in één bod van jou kan zijn.
Eerst wat geschiedenis. De eerste auto was de Daf 600 in 1959, toen al met Variomatic-automaat; een soort CVT-bak. De transmissie werd ook wel ‘Het Pientere Pookje’ genoemd en je kon met de auto’s net zo hard vooruit als achteruit rijden. Vandaar dat de auto ijzersterk was in het onderdeel ‘achteruitrijden’ van Ter land, ter zee en in de lucht. Deelnemers raceten tijdens dit onderdeel tot wel 115 km/u achteruit over Circuit Zandvoort. Uiteindelijk kregen de auto’s hun eigen klasse om het wat eerlijker te maken.
Alle types in deze verzameling Dafjes
De eerste Dafjes worden ook wel de A-types genoemd. Dit zijn de auto’s van het type 600, 750, 30, 31, 32 en 33. De ruimere types worden het B-type genoemd. Hiervan bestaan de 44, 46, 55 en de 66. Automotive Auctions biedt nu achttien Dafjes aan in een bijzondere veiling. Goed opgelet: sommige modellen zitten er inderdaad dubbel tussen. Er zit zelfs een Daf Kalmar 441-bestelauto tussen. Die is in wat meer, eh, authentieke staat, maar de rest ziet er over het algemeen goed uit.
Je kunt op alle modellen los bieden, maar je kunt ook in één keer op de hele roedel Dafjes bieden. De volledige verzameling Dafjes is getaxeerd op 177.350 euro. Eerst lopen de veilingen van de losse exemplaren af. Bieders moeten dan afwachten of de auto’s los gegund worden of dat de auto’s toch bij elkaar blijven. Waarom deze bijzondere gang van zaken? ‘Eigenlijk zou het ‘t mooist zijn als de collectie compleet blijft’, vertelt een woordvoerder van Automotive Auctions.
Bron: Top Gear